Juurihoito

Tietoa juurihoidosta

Juurihoidosta puhutaan, kun hammasytimessä tai hampaan juuressa havaitaan tulehdus. Hammasytimen tulehduksen yleisin syy on hoitamaton karies eli hampaassa oleva reikä, joka on päässyt etenemään aina ytimeen saakka. Myös hampaan lohkeaminen, hampaiden voimakkaan yhteen puremisen aiheuttama rasitus, hiushalkeama tai muu hammasta vaurioittanut isku voi luoda otolliset olosuhteet haitallisten mikrobien pääsylle aina vaurioituneen hampaan sisimpiin osiin asti. Bakteerien edetessä hammasjuuresta sen ympäristöön ja sidekudoksiin, voi tulehdus pahimmillaan levitä leukaluun alueelle, aiheuttaen kiireellistä hoitoa vaativia pään alueen tulehduksen.

Hammasytimen tulehdus voi aiheuttaa ikävää kipua, mutta osa juurihoitoa vaativista tulehduksista ovat oireettomia ja ne havaitaan usein hammastarkastuksen yhteydessä otetuista röntgenkuvista.

Juurihoidossa hampaan purupinnalle porataan aukko, jonka kautta juurikanavat puhdistetaan, kuollut kudos poistetaan ja juurikanavat desinfioidaan ja lääkitään siihen tarkoitetulla lääkeaineella. Haitallisia bakteereja tuhoavan lääkeaineen annetaan vaikuttaa hampaassa muutaman viikon ajan, kunnes juurikanavat täytetään ja tervehtynyt hammas sinetöidään paikkaamalla se. Juurihoito on syytä aloittaa heti tarpeen ilmettyä, jotta hampaassa oleva tulehdus saadaan hoidettua ajoissa ja vältytään pahasti tulehtuneen hampaan mahdolliselta poistolta.

Juurihoito vaatii usein 2–4 hoitokäyntiä, joiden aikana käytetään aina toimenpiteen kivuttomuuden turvaavaa paikallispuudutusta. Juurihoito voi toimenpiteenä kuulostaa pelottavalta, mutta ei syytä huoleen – ammattilaistemme suorittaman toiminnan lähtökohtana on aina miellyttävä ja kivuton hammashoito, kaikissa tilanteissa.